De gemeente Rotterdam heeft per 1 januari 2016 een milieuzone ingesteld. Een milieuzone is een afgebakend gebied waar alleen auto’s mogen rijden die aan bepaalde uitstooteisen voldoen. Het Sophia Kinderziekenhuis ligt in deze milieuzone. De milieuzone is ingesteld om de kwaliteit van de lucht te verbeteren.
De luchtkwaliteit in Rotterdam is slechter dan in veel andere Nederlandse gebieden en steden. Daarnaast voldoet Rotterdam niet op alle vlakken aan Europese richtlijnen voor luchtkwaliteit. Zo zit er teveel roet in de lucht en stikstofdioxide. Een van de maatregelen die de gemeente Rotterdam heeft getroffen om de kwaliteit van de lucht te verbeteren is het weren van bepaalde voertuigen binnen de milieuzone. Voertuigen die niet aan de eisen voldoen, maar nu toch de milieuzone inrijden, ontvangen een boete van €90,-.
De milieuzone ligt grofweg binnen de ‘ruit’ van Rotterdam, aan de noordkant van de Maas. De milieuzone ligt in het centrum en het noorden van de stad, tussen de A20, de A16, de Nieuwe Maas en de SS114 (Tjalklaan, Vierhavenstraat, Westzeedijk). De Erasmusbrug, Willemsbrug en de Maastunnel horen ook bij de milieuzone. Kijk hier voor een kaart van de milieuzone.
Welke auto’s mogen de milieuzone niet in?
- 1) Personen- en bestelauto’s die op diesel rijden en voor 1 januari 2001 voor het eerst een kenteken hebben gekregen (de Datum Eerste Toelating (DET);
- 2) Personen- en bestelauto’s die op benzine of LPG rijden met een DET voor 1 juli 1992.
De Datum Eerste Toelating (DET) is de datum waarop een auto voor het eerst op kenteken is gezet in de EU. De DET staat in het kentekenbewijs. Met de kentekencheck van de gemeente Rotterdam kan tevens gecontroleerd of de auto de milieuzone in mag.
Uitzonderingen
Soms mag een (oude) auto toch zonder ontheffing de milieuzone in. Dit geldt voor oldtimers van 40 jaar of ouder óf auto’s die bij de RDW geregistreerd staan met de aanduiding E2, K6-G en U9. Mocht deze situatie van toepassing zijn hoeft u verder geen actie te ondernemen, de auto is automatisch ontheven. Niet zeker of uw voertuig geregistreerd is met kentekenaanduiding E2, K6-G of U9 bij de RDW? Bij de RDW kunt u dit heel gemakkelijk online controleren. Hier kunt u uw kenteken invullen. Achter de handelsbenaming van de auto zou de aanduiding E2, K6-G of U9 moeten staan.
Ontheffingen
Dagontheffing
Per kenteken kan maximaal 12 keer per jaar een dagontheffing aangevraagd worden. Hier zijn geen voorwaarden aan verbonden. Een dagontheffing kost 24,90 euro per keer en is 24 uur geldig. Het digitaal aanvragen van een dagontheffing kan via rotterdam.nl. U betaalt de dagontheffing via iDEAL en ontvangt deze per e-mail.
Langdurige ziekenhuisontheffing
Voor personen die vaker dan zeven keer per kalenderjaar in het ziekenhuis zijn geldt dat ze gebruik kunnen maken van de ziekenhuisontheffing. Voor het aanvragen van deze ontheffing heb is een doktersverklaring benodigd. De ontheffing voor ziekenhuisbezoek kan aangevraagd worden via rotterdam.nl. Kies in de applicatie voor ‘Onvoorzien’. Deze ontheffingen hebben geen vaste geldigheidsduur: de gemeente Rotterdam beoordeelt elke aanvraag afzonderlijk. Het aanvragen van deze ontheffingen kost € 178,20 per ontheffing.
Voor een complete lijst met ontheffingen raadpleeg de website van de gemeente Rotterdam.
M Labots dec 23 , 2016 om 08:06 /
Milieuzone? Slechte lucht? En ik woon buiten die zone aan n doorgaande weg? Slaap a d straatkant. Daar is het dus niet nodig?
Wat n onzin
Suny jan 03 , 2017 om 19:53 /
Allemaal larie. Geldklopperij. Waar is de apk dan voor
Turker feb 08 , 2017 om 16:14 /
En al die poolse en bulgaarse rookmachienes dan? Ze mogen er wel in maar hebben de meest vervuilende uitlaat in heel europa.
Pietje puk feb 11 , 2017 om 00:07 /
Ik vind heel de gemeente is geldklopperij overal weer ze maar een euro los kunnen peuteren doen ze het. Iedereen betaald wegenbelasting. Krijg jij met een oudere auto dan ook wegenbelasting terug of korting omdat je niet overal meer mag rijden? Nee tuurlijk niet want dan kost het ze geld. Laat ze eens druk maken over andere dingen die belangrijk zijn voor de mens.
Jan17 feb 15 , 2017 om 14:39 /
scheep- en luchtvaart gaan uiteraard vrijuit, de roverheid pakt de makkelijkste melkkoeien. LPG is trouwens zeer schoon.
Timo feb 18 , 2017 om 17:38 /
Ik ree 3 weken geleden Rotterdam in met mijn auto
Wist wel dat n verbod voor geldt maar toen helemaal niet bij stilgestaan
Vandaag €100 op de mat katshing
gert verbeek feb 25 , 2017 om 20:02 /
Dat gedoe over electra is schoon!!!!!!
Dat vervuilt meer dan wat dan ook!!!!
Kolen en kerncentrale’s stoken 10x meer dus vervuilt de hybride en electrische auto meer dan wie dan ook…..alleen niet ter plaatse…
om ook maar te zwijgen over de accu’s na een aantal jaar waar je nergens mee heen kan
sjoukje buur feb 25 , 2017 om 20:06 /
In thailand en combodja zijn ze slimmer dan hier in nederlan! Bijna alles en iedereen rijdt op lpg.dus ook geen vervuilende dieselvrachtwagens ..die rijden ook op lpg.de tuktuk rijdt dasr zelfs op lpg.schonere brandstof is er niet.
en lpg zou je zelfs uit riolering enz kunnen winnen…sterker nog bij a overal uit.natuurlijke gassen doen het ook prima
wat nou vervuiling.
electrische troep is gewoon weer een melkkpe van de staat.
Frank feb 28 , 2017 om 21:02 /
Oceaanstomers en cruiseschepen vervuilen per keer net zoveel als de hele gemeente met oude diesels zou rijden. En de toeristen? Burgertje pesten
glenn roy mrt 04 , 2017 om 13:37 /
Milieuzone en maar een hogere prijs betalen voor zogenaamde schonere benzine’s wordt wakker volk van Nederland.
Kale nar mrt 08 , 2017 om 18:56 /
En de shell staat dag en nacht af te fakkelen,of dat niet slecht is….
Jay mrt 16 , 2017 om 13:42 /
Mijn mazda is van bj 19-05-1992
Maar datum eerste afgifte in nederland is
13-08-2015
En Datum eerste toelating: 19-05-1992
Mag hij nou wel of niet in de milieu zonne van rtdam??
Thijs mrt 19 , 2017 om 14:30 /
Hoi Jay,
Dit zou je kunnen controleren met behulp van de kentekencheck van de gemeente Rotterdam: http://www.gezonderelucht.nl. Hoop dat je hier mee verder komt!
Thijs
griend mrt 21 , 2017 om 12:38 /
En dan durven ze nog te beweren dat de resultaten er niet om liegen, nou ze liegen echt wel.
H.Faasen mrt 22 , 2017 om 11:26 /
Laat ze eerst eens de moderne vrachtwagens eens goed aanpakken. Een groot gedeelte heeft het ad blue systeem uitgeschakeld waardoor deze geen ad blue meer hoeven te tanken.
Met uitgeschakeld ad blue systeem vervullen de moderne vrachtwagens nog meer dan oude normale diesel vrachtwagens
Dus waar hebben we het hier in Nederland allemaal over.? Milieu zeggen ze dan.? Als je een oude benzine auto hebt en je wil meewerken aan een schoner milieu om er lpg in te gaan leggen wordt je door de belastingdienst gepakt door extreem hogere tarieven.
Waar ze in dit land mee bezig zijn is om alles om zeep te brengen
Marcel apr 04 , 2017 om 08:32 /
Een cruiseschip daar kunnen alle “vervuilde” auto’s van Rotterdam een jaar op rijden.
Misselijk makende bureaucratie we zijn en blijven en veredeld dorp met kruideniers aan bewind bah….
Paul mei 06 , 2017 om 12:10 /
Ze dwingen je om een jongere auto te kopen terwijl je helemaal geen geld ervoor hebt…
De normale burger wordt weer gepakt !!
Afzetterij…want als je met geld strooit mag je er wel in !! Dus hoezo voor het milieu?!?!
marcel jun 21 , 2017 om 22:14 /
Dit is een maatregel voor de buhne die geen zoden aan de dijk zet. Typerend voor het in dezen incompetente bestuur van Rotterdam. Doe iets dat daadwerkelijk substantieel de uitstoot naar beneden brengt of doe niets.
Marcel jul 28 , 2017 om 14:21 /
Pas een artikel gelezen waarin stond dat benzineauto’s bij 22 graden zes maal meer roet uitstoten dan moderne diesels.Bij 6 graden is dat 40 tot 60 keer meer.Ik mag in mijn 30 jaar oude diesel geen plantaardige brandstof gebruiken.Ik kan er zelfs voor bekeurd worden.Waarom,de logica ontgaat mij.Zou het met accijns te maken hebben?
Eva aug 06 , 2017 om 09:54 /
En hoe zit het met een camper? Valt een camper ook onder personenauto’s/bestelauto’s?
S.W.Ike aug 09 , 2017 om 18:57 /
Wat een SCHANDE…Ik rijd een Audi 100 CC Avant uit 1984, met gas en tijdens de APK keuring bleek dat mijn auto schoner is als menig recente auto…
OOH by the way…Ik betaal 311,- wegenbelasting voor mijn officieel geregistreerde auto per 3 maanden. Ik geniet nog…maar voor hoelang..je kan tegenwoordig bijna geen scheet meer laten!
willem aug 15 , 2017 om 18:50 /
Willem
Hoi Marcel waar ergens heb je dit gelezen??
LAGENDIJK aug 30 , 2017 om 12:23 /
Als ik met mijn auto niet overal mag komen krijg ik dan korting op de wegenbelasting ?
O nee die hebben jullie heel handig houderschapsbelasting genoemd
Zodat de milieu maffia hun gang kan gaan en onze regering de wegenbelasting nu houderschapsbelasting vrij kon besteden aan al hun onzin en persoonlijke projecten
Wanneer komt de Nederlandse bevolking eens in aktie
jack sep 16 , 2017 om 11:03 /
had een mooie 245 1982 op lpg wegenbelastingvrij , toen kwam de nieuwe regeling
moest volle mep wegenbelasting gaan betalen , heb hem maar weer op benzine gezet .
dit is slechter voor het mileu dan rijden op lpg , bewijs dat de regeling zijn doel voorbij streeft er is maar een winnaar dat is de schatkist ………jack
RH sep 30 , 2017 om 01:12 /
Wij zijn Rotterdammers geboren en getogen. De stad is waar de familie woont en dan moet ik 25 euro betalen om mijn familie te gaan bezoeken. Dus mag ik de stad lekker bevuilen met mijn auto uit 1986 want ik betaal er toch voor. Het zijn een stel Randdebielen die hele gemeenteraad, hoe bouwt men haat op en maakt men vrienden.
Harold mrt 17 , 2018 om 14:23 /
Ik heb geluk, dat mijn VW Golf 1 cabrio uit mei 1992 een geregelde katalysator heeft (U9). Ik heb dus geen probleem. Het is natuurlijk absurt, dat men hiermee bezig is en een zeer beperkte millieuwinst haalt, terwijl men voor de Offshore industrie en scheepvaart in de Rotterdamse havens de ogen sluit. Geen millieuorganisatie die daar over begint.
jeroen mei 02 , 2018 om 11:58 /
Pure onzin, mijn auto (26 jaar oud) is gewoon apk goedgekeurd. Er zit zelf een nieuwe u9 katalysator onder gemonteerd.
Tevens betaal ik elke maand wegenbelasting!!!
Voor Rotterdam is weer een goede melkkoe.
L. Cremers jun 08 , 2018 om 11:11 /
pesterij, is alleen voor de bühne.
Hoe zit het met de buitenlandse oude auto’s? (Bulgaren, Roemenen etc. dat zijn meestal de echte vervuilers).
Mijn 34 jaar oude auto heeft een katalysator en een Duitse groene sticker (hoogste cat. 4) Mag overal rijden in alle grote steden in Duitsland behalve in Rotjeknor. Belachelijk!!